TISZTELT ÉRDEKLŐDŐK!

TÁJÉKOZTATOM ÖNÖKET, HOGY -várhatóan- HOSSZABB IDŐN KERESZTÜL SAJÁT CSALÁDOM SZÁMÁRA KELL TEVÉKENYKEDJEK, EZÉRT EBBEN AZ ÉVBEN MÁR NEM TUDOK MEGRENDELÉSEKET FOGADNI.

cipzár varrása táskába, neszeszerbe

CIPZÁR VARRÁS TÁSKÁBA 
(itt nadrágtáskába készítem, ez egy kicsit más, mint az anyagból szabott táskáknál)
Többféle módon is elkészíthető, más blogon másfélét is láthattok.

Egy kis bevezető:
Sokan azt gondolják, hogy szoknyából, nadrágból táskát varrni csak annyi, hogy levágom és összevarrom, pedig dehogy! Az általam készített nadrág és szoknyatáskák készítési ideje a megszerzett gyakorlattal is -az anyagválasztástól az elégedett felsóhajtásig- nagyjából 7-8 óra .

A szárak levágása után az első lépés, hogy ki kell bontani az ülep varrásait elöl és hátul is, újra kell készíteni a középvarrásokat, különben nem lesz szép állású a táska.
Ha díszt is szeretnék rá, akkor a belógó és az oldalhoz levarrt, nehezen mozgatható zsebek okoznak nehézséget. Miután azokat nem akarom a díszítéskor átvarrni és azzal egyidejűleg használhatatlanná tenni a zsebet, így gyakran egészen fel kell bontani az oldalvarrásokat a zsebek kezdetéig, hogy a  minta varrásakor hozzáférjen a gép. 
A minták, kiegészítő díszek (nálam a szárnál végig futó fodrok) elkészítése egyedileg bonyolítja a dolgot, ezért arról most nem szólok, de utána vissza kell varrni az oldalvarrást.
A bélés is fazonra van szabva, főleg egy mindkét szárat megtartó táska esetében, lásd pl. ide és ide kattintva.
A szárak bevarrása (esetleges fodorral együtt) után jön a fazonírozott bélés beillesztése, és a lenti képen látható cipp-zárazás. 
Mindezek azért ne vegyék el a kedvet a készítésüktől, de azt tisztán kell látni, ha egy komolyabb táska készül, akkor az nem megy sitty-sutty. Persze lehet bélés, mágneskapocs vagy cipp-zár és minta nélkül is készíteni, az nem vesz sok időt igénybe, kezdők is bátran belefoghatnak.




Így fog kinézni.

 
Szükség lesz hozzá a cipp-zárra és négy egyforma méretű pántra a bélés anyagából. 
Cipp-zár varró talp is használatban lesz! Miután egy későbbi lépésben a húzózárat is át kell varrjam, ezért 100-110-es tűt használok (farmervarró tű)
A biztonság kedvéért kicsit hosszabbra hagyom a részeket, majd a végén beállítom a végleges méretet.

 
 A képen látható módon ráfektetem az egyik pánt színére a húzózárat (a kocsi arccal az anyag színe felé néz). Rágombostűzöm úgy, hogy a zár nyitott végét 90 fokban felhajtva elzárom a kocsi útját, hogy ne tudjon leszaladni.

Lásd itt, a cipp-zár felhajtásának módját:


 Az összegombostűzött anyag-cipp-zár párosra ráfektetem a másik anyagcsíkot is (színével lefelé) és az előző gombostűket átszúrva a felső anyagot is rögzítem.
A rétegek pontosan feküdjenek egymáson!


A cipp-zár talpat használva összevarrom a három réteget, a talp orrának szélességében. Mikor a cipp-zár kocsija az utamba kerül, akkor a tűt az anyagba szúrva hagyom, a talpat felemelem és áthúzom a kocsit a már kész részre.


Kihajtom a bélés rétegeit és keskenyen letűzöm.


Itt látható:


Mikor végére értem a mm-es letűzésnek, akkor megfordulok az anyaggal és elkészítem a dupla tűzést, ami annyit tesz, hogy talpszélességben is levarrom az anyagokat visszafelé haladva.


Most a pótlás másik oldalát készítem el úgy, mint ahogyan az első lépésben már elvégezem. A cipp-zár a military-vászon színére kerül, arra pedig ismét színével a másik anyagcsík.


Ezt az oldalt is összevarrom az előző módon, a kocsit itt is átigazítom a már elkészült részbe, ha útban van.


Szintén kihajtom a bélés anyagát és keskenyen letűzöm, majd elkészítem a dupla varratot is.


Így néz ki a félkész munkadarab.


 Most állítom be a megfelelő méretet úgy, hogy keresztben levarrom a cipp-zár végeinél az anyagot. A nyitható résznél természetesen a kocsi záródásán túl varrok, viszont a zárt végénél magát a húzózárat is átvarrom (most lesz szükség először a 110-es tűre).


Így néz ki az összevarrt betét.


A táska bélését mér a helyére illesztettem, arra gombostűzöm rá a cipp-záras betétet.
Miután ez egy nadrágból készült táska, így a szája már kész van - mint derékrész-, nem tartalmaz varrásráhagyást. Ez sokat módosít az elkészítésen, mert a betétet itt nem tudom a kislánytáska varrásánál bemutatott módon a bélés és a táska anyaga közé, a vállpánttal együtt összevarrni, hanem külön kell, a varrásráhagyást behajtva odailleszteni, gombostűzni.


Na, most kell az erős tű másodszor, de igazából itt is a nadrágságból ered a nehézség, anyagból szabott táska nem adja fel így a leckét. Mondom a rétegeket, amit a képen látható szakaszban egy 110-es tű elbír: 
- a nadrág derékrésze dupla farmeranyaggal,
- közepesen erős bélés dupla rétegben,
- a húzózár betétanyaga két rétegben, de a varrásráhagyás aláhajtásával együtt már négy réteg,
- a posztó övből készült vállpánt, négy rétegben (két réteg anyag és kétszer a varrás ráhagyása)
- az övnek való tartópántok is bejönnek még a képbe, mikor eljut a varrás odáig (szintén több réteg farmeranyag)
Mikor mindez együtt volt - mert bizony volt-, akkor azért kézzel is rá kellett segíteni a keréknél, hogy ne erőltesse meg magát a motor.






Kihajtom a húzózáras betétet és a varrásráhagyást keskenyre vágom alatta.
Kész van! 




CIPZÁR VARRÁS - NESZESZER
 

Neszeszer varrást gondoltam bemutatni, de "lopásgátlós", elhagyhatatlan pénztárca lett belőle 10 éves fiamnak. Az útmutató alapján a piperetasak is elkészíthető.


Szükséges kellékek: karabiner, hozzá való pánt, kétszer külső anyag (itt barna kord), kétszer bélés (itt farmer), megfelelő színű cipp-zár (lehet műanyag fogas is), cérnák.
Itt jól látszik, hogy a cipp-zár fém alkatrészeinek hossza csak a varrás ráhagyásával haladja meg a pénztárca anyagának szélességét.

Nekem ilyen a cipp-zár varró talpam, a régebbi gépeken féloldalas változatát használják. Mindig arra az oldalon kerüljön a tű, ahol a cipp-zár fut.

Itt is látszik a cipp-zár és a pénztárca szélességének viszonya. A külsőre hassal ráfektetem a cipp-zárat. Nagyon fontos a megfelelő fektetés, különben fordítva kerül bevarrásra!

A fentebb látható, barna kord alapra fektetett cipp-zárra ráhelyeztem az egyik bélést, színével lefelé. Tehát a cipp-zár köztük fekszik, az anyagok színoldala egymás felé néz.

Széthúzom az anyagok között lévő cipp-zárat, mert a húzókocsi egyelőre akadályozna a varrásban. Később majd visszább állítom, ha varrás közben elértem hozzá. Az anyagszélek -a cipp-zárat is beleértve- pontosan egymáson fekszenek!

Itt varrom a nyitott húzózárat. Lezáró öltéssel kezdek, ami annyit jelent, hogy egy előre-egy hátra-egy előre varrást készítek 3-4 öltéssel irányonként. Tehát egymás tetején fut 3x a tű oda-vissza. Ezen a módon nem kell elkötözgetni a cérnákat, hanem levághatók az anyag felett is. Nem bomlik ki, mert egyrészt lehet, hogy beleöltöttél az alatta fekvő cérnaszálba, valamint a lezáró varrás szélein nincs elvágott szál, ezért nem lehet is lehet széthúzni az anyagot, kibomlasztani a szálakat. Fontos apróság: a varrásráhagyás szélén fut a varrógéptalp orra, (a kép felső részén látszik), a talp segít a varrásszélesség betartásában. Ügyelni kell az anyagszélek pontos egymáson tartására.

Itt már a nyitott cipp-zár kocsijának közelébe értem, kb a 3/4 -nél járok.

A tűt  úgy állítom, hogy az anyagot átszúrva fogja meg a félkész munkát, mert különben kijön a talp alól, míg a húzózárral ügyeskedem. A talpat amellett felnyitom, ezért rögzített, de nem leszorított anyaggal dolgozhatok. Persze az sem tragédia, ha kicsúszik a munka, akkor újra lezáró öltéssel kell kezdeni a már megvarrt, utolsó öltésekre igazítva.

Itt már a visszazárt kocsival levő állapotot látjátok, haladok a vége felé. Ott ismét oda-vissza öltéssel zárom a varrást.

Így néz ki az összevarrt anyag.

Most egymásra fektetve van az előzőleg összevarrt kord (külső) és farmer (belső). Ha pontos a szabás, akkor nem is látszik, csak a felső réteg, mint ezen a képen. Ráhelyezem a másik kordot úgy, hogy annak a széle is a cipp-zár textiliájára kerüljön, pontosan fedjék egymást.

Alul természetesen marad egy rövidebbnek látszó rész, mert a cipp-zár anyagának teteje feljebb van és ahhoz igazítottam a kordanyag szélét. Ez a kép csak azért kell, hogy látható legyen az anyagok egymástól eltérő fekvése.Igazából az alább következő kép mutatja be a folytatást.


Tehát alul van a varrandó kordanyag, ráfektetem a már megvarrt, egymásra fordított külső-belső-cipp-zár hármast. A két kord anyag fekszik egymáson, szín a színen. A húzózár marad bezárt állapotban.

Ráteszem a másik bélésanyagot is, ami szintén feljebb kerül párjánál a cipp-zár kifektetett módja miatt. Anyagszélek egymáson!! Itt már arra is figyelni kell, hogy a függőleges oldalak illeszkedjenek a másik két anyaghoz. Ha ez elmarad, akkor az oldalak nem szemben fekszenek majd a cipp-zár két egymásra néző oldalán = torz tartású végtermék, vagy ki kell bontani és újra megvarrni.

Ismét a varrógép talpának orra vezeti a tűt a varrásráhagyáson futva, (nagyon jól látszik). Ha a felül fekvő béléssel kezditek varrni, mint én, akkor a cipp-zár kocsija nem a varrás elején kerül képbe, hanem később.

Most érkeztem el a behúzott cipp-zár kocsijához. Tűt ismét lent hagyom, de a talpat felengedem és kinyitom a zárat, hogy akadálymentes legyen az út a tű előtt.

Itt éppen a visszahúzás történik.

Tovább varrom, befejezem lezáró öltéssel a fennmaradt részt. Anyagszélek pontosan egymáson!

Így kell kinézzen a munka ebben a szakaszban.

Kiválasztom a kívánt színű cérnákat. Közvetlen a zár melletti részen fogom levarrni a külsőt és a belsőt, hogy ne csípje be a zár a mozgásra képes anyagokat. Szebb is lesz úgy. Alulra kerül a kék, felülre a barna cérna, mert a kord anyaggal felül helyezem a varrógéptalp alá a munkát.

Itt még mindig a cipp-zár varró talppal dolgozom. Kb. 1 mm-re az anyag visszahajlásától letűzöm a külsőt és a bélést egyszerre. Fontos, hogy feszes állapotban legyen mindkét anyag, különben buggyos marad (főleg az alsó réteg, amit nem látok). Aki gondolja gombostűzheti előtte.

Ismét elértem a kocsihoz. A tű lent marad, a talpat felemelem és a kocsit áthúzom olyan részre, ahol már kész a varrat.

Kész van mindkét oldal keskeny, cipp-zár melletti letűzése. 

Most nagyjából középre állítom a húzózár kocsiját, mert ott nem fog zavarni az eztán következő lépésekben és egyben a későbbi kifordításkor sem bezárt cipp-zárral szembesülök. (Nem egyszerű kihúzni a cipp-zár fül nélküli kocsiját, ha a fonákoldaláról kell kinyitni. Márpedig onnan kell, hiszen az anyag a fonákoldalán lesz összevarrva, így a zár  is befelé néz majd. )

Egymással szembe fordítom az azonos anyagokat. Így lesznek összevarrva külön a külső és külön a belső anyagok.

Összeillesztem a sarkokat és a széleket, aki gondolja, gombostűzheti is.

Az előző kép jobb felső sarkát látjátok kinagyítva, ott kezdem a varrást. A cipp-zár fogait áthajtom a barna anyag felé. Talpszélességben (immár a normál talppal) elkezdem varrni attól a helytől, ahol az előbb elkészített keskeny, cipp-zár melletti letűzésnek a vonala van.


Mindkét függőleges oldalt megvarrom, de az alját teljes szélességben nyitva hagyom a munka későbbi kifordításához.


Most átnyomkodom a már megvarrt bélés-részbe a fogakat, egymásra fordítom a külsőket, igazítom a széleket, sarkokat.
Bedugom a karabineres pántot a képen látható módon a kord anyagrétegek közé. Tetszőleges hosszúságra állítható.


A bélés nyitva hagyott alján keresztül kifordítom a pénztárcát.


Így néz ki kifordítva, de nem kiigazítva.


Itt már kiigazított sarkokkal látszik.


A bélés nyitott részének bevarrása előtt széthajtom az oldalvarrások varrásráhagyását, úgy hajtom be az alja varrásráhagyását.


Itt már megfelelő színű cérnát kell használni, mert nem látható helyen, de mégis színoldalon dolgozunk. Nem muszáj gombostűzni, csak annak, aki így érzi szebben kivitelezhetőnek.


Így néz ki hasonló színű cérnát használva az 1 mm-esen bevarrt bélésnyílás.


Kész is van a "lopásgátlós" pénztárca. A nadrág övbújtatójához kapcsolva tuti, hogy nem hagyja el a zsebéből és táskájából sem tudják elemelni.


Pénztárca kész állapotban, a bélésre rálátva. 

7 megjegyzés:

  1. Nekem nagy segítség, hogy ezt megnézhettem! Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Bár én tudok cippzárt varrni, de egy nagyon jó kis összefoglaló. Ha nem gond, kilinkelem a blogomra.
    Köszönöm

    VálaszTörlés
  3. Ez nagyon alapos leírás, köszönöm, hogy megosztottad velünk. Alkalmazni fogom a jövőben :)

    VálaszTörlés
  4. De jó, köszönöm a leírást! :)

    VálaszTörlés
  5. Kedves Zita! Eddig kimaradt a cipzárvarrás az életemből, kicsit "fáztam" is tőle, de a leírásod alapján első nekifutásra elkészült a tárca! Köszönöm!

    VálaszTörlés