Álomszép szoknya varrása - részletesen bemutatva


NEEE! Nehogy elkapcsoljatok, hogy ez nekem nem fog menni, bonyolult és miegymás kifogással! :-)
Legalább olvassatok bele a cikkbe, hogy kiderüljön, valójában pont azért hosszú, hogy minden egyes apró kérdést megválaszoljon és könnyű legyen sikerrel elkészíteni :-)


Valószínűleg roppant bonyolultnak tűnhet, de innen szép nyerni! És higgyétek el, lehet is :-)
Sőt, még azt is mondom, hogy ezt a részletes, "lépésről-lépésre varrás" bejegyzést elkészíteni kimerítőbb volt, mint a szoknyát megvarrni... :-)

Bátor, vagy magukat jól értékelő kezdő varróknak ajánlom, de nekikezdhet olyan varrni tanuló kollegina is, aki egy anyagból készítené el.
Az a darab legfeljebb máshogy néz ki, de a lényeget ellesheti ezen rokolyánál is.
A méreteket lejjebb megadom, abból tudtok kisebb és nagyobb méreteket számolni.

A képek rájuk kattinva felnagyíthatók, jobban megmutatják a fortélyokat.

Én 7 anyagból készítettem el a 25-30 db. csíkból álló, nagyon pörgős szoknyát.

Csak úgy nagyjából figyeltem a színek összhatására, hiszen vallom, hogy ha a munka szép, akkor a végeredmény is szép lesz.
Ha esetleg mégsem, akkor azt mondjuk rá, hogy egyedi és érdekes :-))))

Amit azért javaslok:
- az anyagok vastagsága ne üssön el nagyon egymástól
  (pl. farmer - selyem és hasonló, durva párosítások)
- az anyagokat avassuk be szabás (tépés) előtt.
  Ez nem feltétlen csak teljes mosással történhet, hanem forró vasalóval
  átgőzöljük, spriccelve nedvesítve átvasaljuk.

Ezzel megelőzhető a későbbi, az anyagok különböző összetételéből adódó egyenetlen összemenés.


Akkor lássuk az egyszerű, csíkokból készült, vidám szoknya alapjait...

A tépett, vágott csíkokat hosszában, egyenes öltéssel összevarrom, aztán cikcakkolom és a színoldalán dolgozva, a belül lévő varrás ráhagyást a csíknak megfelelő színnel, egyenes öltéssel levarrom.



A szöszmöszöket, cérna- és textilszálakat eltisztázom.









 Amikor az összes csíkkal megvagyunk, akkor jöhet a ráncolás.


Néhány szó ennek a szoknyának a "dupla ráncolásáról"...

Ez a szoknyahossz (55 cm) egy 10 éves lányka méretére készült,
A szoknya aljánál 3 méter bőséget mértem..
Ezt a mennyiségű anyagot nem szívesen ráncolnám be egyszerre az 56-58 centis derékrészbe...
... ezért az első lépésben készítettem egy 120 cm. hosszú, a későbbi derékguminak való pántot, amire rávarrtam az eredetileg 300 cm-es, mostanra már 120 centire beráncolt állapotban lévő bőséget.

Később, a végén ezt a már ráncolt, de még bőven bő derekat majd tovább ráncolom a gumival.

Szóval ezért duplán ráncolt... (Lásd lejjebb is, részletesen)




A teljes anyagmennyiséget beráncoltam a régebben kifejlesztett, számomra nagyon egyszerű és gyors megoldással.

Én simán csak gépi ráncolásnak nevezem, ITT MEGNÉZHETITEK.

Akinek többedszeri próbálkozásra is kudarccal végződik, az ráncolja be kézzel, vagy a szintén géppel végigvarrt, de kézzel behúzott megoldással.




Akinek sikerült és nem szakadt el a cérna
(sem a valós sem a pszichés cérna),
az csak az alsó szálat vágja el, itt feketével mutatva.




A felső szálat (itt fehér) legalább 1.5 m-es ráhagyással vágjuk le,
hiszen erre "ráncoljuk ki" a fenti linken bemutatott módszerrel készült szoknyabőséget.

Ez a lépés is csak azokra vonatkozik, akik sikerrel ráncoltak géppel... 





Nekem szépen beráncolta a gép, ezért vissza kell bővítsem a jelenleg kb. 70 centis derékméretet ...






... a 120 centis derékpánt hosszára.






A derékpánt elkészítése

Ez lenne a pántnak való, 8 cm. széles,
és 2-szer 60 cm. hosszú anyagdarab.
 A végeken, mindkét oldalon összevarrom, így lesz egy 8 cm, széles, és 120 cm, hosszú körpántunk...
 Cikacakk öltéssel is megerősítem a pánt élettertamát...

Aztán átfordítom a színoldalra és kívülről ismét levarrom a befelé eső varrás ráhagyást.



Íme a később gumiházként működő pánt.

A pántot az egyik oldalvarrás közelében varrás ráhagyásnyira visszahajtjuk és 3 cm-es hosszúságban, a széléhez közel levarrjuk.

Ez adja majd a gumi befűzéséhez szükséges nyílást.
A képen látható állásban belehelyezem a pántot a szoknya belsejébe.
- a szoknya fonáka van kifelé
- a gumiházat a színével felfelé beletesszük a szoknyába, így végül is a szoknya és a barna pánt színoldalai egymás felé néznek.




Eddig a szoknya fonáka volt kívül;
most fordítsuk át úgy, hogy a szoknyafonák kerüljön a munkapultra, így a pánt lesz felül.
A pántnak is a fonáka.












Sűrűn rágombostűzöm a pántot az egyenletes ráncokra elosztott munkadarabra




A nyíl mutatja, hogy hol, illetve honnan kezdve fogunk varrni.

A gumibefűző nyílást ideiglenesen gombostűzzük a szoknyához (fehér gombostű), így szabaddá válik az a rész, ahonnan kezdve felvarrjuk a pántot.

Ahol a nyíl jelzi, elkezdjük a pánt varrását,
de a fehér gombostű alatti befűzőnyílást hagyjuk ki a varrásból, mert az nyitva is marad később is.





A képen felül látható nyíl csak tükörkép, az alsó nyíl  mutatja a kezdetet és mikor végigértem, a véget is...







 Ezt kell látnotok Nektek is...



Most a színén fekszik a szoknya, kiterítve rajta a frissen felvarrt pánt teljes mérete.



Hajtsuk a pántot a szoknya alá...



Most fordítsuk meg a szoknyát (a szép oldalát fogjuk látni)
és a pántot a szabókrétával bejelölt vonalon hajtsuk be.





Elméletileg a hajtásvonalat le kellene vasalni, de én gyakorlatiasabb megoldással a körmömet használom ezen munkafolyamatnál... :-)

A körömmel végigélesített, fazonját megtartó pántot felgombostűzöm a szoknya színére úgy, hogy a belső pántfelvarráskor keletkezett, nyíllal jelölt varrásvonalat éppen eltakarjuk.
De csak alig, ahogy én is csináltam!

(A felső öltéssor a ráncoláskor készült, az alsó pedig a barna pánt első varrás-sora, amit belülről varrtunk.)



Így néz ki a végiggombostűzött derékpánt...




Varráskor ne menjünk el nagyon a pánt szélétől, mert akkor leszűkül a guminak fenntartott hely és nem fog benne szépen elférni...

Szakszóval mondva "keskenyen letűzzük".






A szoknya belsejében lévő, szabadon hagyott nyíláson keresztül befűzzük a gumit.


A megfelelő méretre való levágás után összevarrjuk a gumi két végét.





A szoknya alját felhajtani is lehet, de én egy kicsit még cifráztam.
Ferdepánttal zártam.

De azt sem úgy simán, mert már előre láttam, hogy nincs itthon elég pánt egy színből.

Na és? Úgyis többszínű...
Előkerestem a szoknya színeihez illő szegőpántokat (ferdepánt, sréhpánt, srépánt)
és ahogy kezem ügyébe került, felvarrtam,
illetve beszegtem vele a szoknyát.


A fenti képen látható fehér öltéssort Nektek nem kell látni a szoknyátokon, bonyolult és szükségtelen lenne most elmagyarázni ottlétét, tehát egyszerűen vegyétek semminek!

A narancsszínű ferdepántot félbevasaltam és egyszerűen csak a felező élhez illesztettem a szoknya alját és felvarrtam. Ha a hátoldalon néha kicsúszik az öltések alól a pánt, kézzel javíthajuk...

Aki nem ismeri vagy tart a ferdepánt felvarrásától, ITT MEGNÉZHETI.
A linken a kezdő varrók számára biztosabbnak érzett változatot mutatom meg.

 A most elkészült szoknyának van egy ilyen színű része...
 ... egy ilyen, ...
 ... egy ilyen is, és ...
 ... egy ilyen is.
Ilyen lett a szoknya, amit a helyi templomi közösség adventi vásárához ajánl fel a varrószakkör.

Ez csak az általam készített dizájn,
többféle színű és fazonú darabbal járulunk hozzá a karitasz-vásárhoz.

1 megjegyzés: